FAQ - frågor och svar
Här hittar du svar på frågor om de förändringar som sker inför den nya appen och det utökade biljettsamarbetet. Sidan uppdateras löpande med ny information.
Varför tar ni bort reskassan?
Hanteringen av reskassan tar längre tid än andra förköpta biljetter då den både ska laddas med pengar och sedan användas som betalning av biljetter.
Med reskassa är du som resenär tvungen att ha koll på hur många resor pengarna räcker till eftersom du laddat på en summa pengar. I det nya systemet köper du i stället ett antal biljetter vilket blir mindre huvudräkning och inga småbelopp kvar på kortet.
Vad blir bättre?
I det uppgraderade biljett- och betalsystemet kommer det vara enklare att köpa och hantera sina biljetter. I appen och på mina sidor kommer du exempelvis kunna köpa en biljett för att sedan ge bort och låna ut biljetter till andra vilket många använder reskassan till idag.
Du som resenär behöver inte längre ha koll på hur många resor pengarna räcker till i reskassan. I det nya systemet köper du i stället ett antal biljetter vilket blir mindre huvudräkning och inga småbelopp kvar på resekortet.
Vilken biljett rekommenderar ni i stället?
Om du reser ibland på olika sträckor: enkel
Om du reser ofta på samma sträcka: 30 dagar, 10 resor, 20 resor eller 40 resor
När är sista dagen för att använda upp min reskassa på bussen?
Om du har pengar kvar på din reskassa kan du köpa biljetter för den fram till att vi byter resekort.
Jag brukar fylla på reskassa till någon annan, vilken biljett ska jag välja nu?
I det uppgraderade biljett- och betalsystemet kommer det vara enklare att köpa och hantera sina biljetter. Du kommer även kunna köpa en biljett för att sedan ge bort eller låna ut den till andra vilket många använder reskassan till idag.
Var kan jag se mitt saldo på reskassan?
Du kan få en utskrift ombord på bussen eller hos ett försäljningsställe som visar vad ditt kort är laddat med. I webbshop går det att se saldo om du blippat kortet på buss efter laddning.
Vad händer om jag har pengar kvar på min reskassa när ni har stoppat laddningen?
Om du har pengar kvar på din reskassa kan du köpa biljetter för den fram till att vi byter resekort. Om ditt saldo inte räcker för att köpa en biljett kan du få din reskassa återbetald genom att ansöka om återbetalning av Reskassa via formuläret på denna sida.
Kan jag ladda mitt resekort med andra produkter än reskassa?
Ja, du kan ladda våra resekort med andra produkter som exempelvis en periodbiljett.
Jag använder reskassan för att resa över länsgräns, hur ska jag göra nu?
Du kan köpa enkelbiljetter i respektive app eller ombord på bussen. Så småningom lanseras nya appar för samtliga norrlandslän där det kommer vara enkelt att köpa enkelbiljett och 10 resor oavsett vilket länstrafikbolag du reser med.
Jag brukar åka i Norrbotten men har ett kort från Västerbotten/Jämtland/Västernorrland, vad ska jag göra?
Prata med det länstrafikbolag som har sin logga på ditt resekort.
Vad ska jag göra med busskortet när jag rest upp reskassan?
Om du vill fortsätta resa med ett fysiskt kort sparar du det till kortbytet för att byta in det mot ett nytt. Hur det praktiskt ska gå till återkommer vi kring. Vi rekommenderar att börja använda vår app "Länstrafiken Norrbotten" där du kan köpa biljetter för att åka både med länsbuss och lokaltrafik.
Kan jag flytta en biljett från nuvarande system till det nya?
Nej, du behöver använda upp din biljett innan du går över till det nya systemet.
Kan jag köpa flera rabattbiljetter på en och samma gång?
Ja, men det är inget vi rekommenderar eftersom vi ska byta system.
Om man ändå vill göra det finns det plats för max 4 produkter på kortet, dvs. om du inte har någon annan biljett på kortet så kan du köpa max 4 rabattbiljetter alltså totalt max 160 resor. Kom ihåg att varje rabattbiljett har separat aktiverings- och giltighetstid.
Hur vet jag hur länge mina biljetter är giltiga?
I appen står det på biljetten, har du ett fysiskt busskort och är osäker så kan du ringa kundservice 0771-100 110 eller besöka en busstation.
Frågor om reskassan
Hittar du inte svaret på din fråga om reskassan är du välkommen att kontakta Kundservice.