Om oss

Länstrafiken i Norrbotten AB ägs av Kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten som fungerar som ett kommunalförbund med Region Norrbotten och länets 14 kommuner som medlemmar.

Länstrafiken har sitt huvudkontor i Överkalix kommun och här arbetar omkring femtio medarbetare inom trafikutveckling, IT, kundtjänst, ekonomi och många andra olika roller för att se till att resenärer i Norrbotten har en bra kollektivtrafik.

Länstrafiken ansvarar för den allmänna busstrafiken i länet men hanterar även beställningar av serviceresor, det vill säga färdtjänst och sjukresor och andra kommunala resor, inom de flesta av länets kommuner.

Om trafiken: 

  • 148 busslinjer sträcker sig genom hela länet med cirka 3 000 busshållplatser, fler än 700 bussavgångar varje dag och cirka 1,8 miljoner resenärer varje år.

  • Trafiken upphandlas och utförs av cirka 30 fristående trafikföretag, som har avtal med Länstrafiken. Sammanlagt har trafikföretagen ungefär 400 anställda förare och cirka 230 bussar.

  • Stomlinjetrafiken är trafik över en eller flera kommungränser. För närvarande finns 29 stomlinjer med busstrafik. Tätortstrafik är busstrafik som bedrivs inom en kommuns tätort. I Norrbotten finns 51 tätortslinjer fördelat på följande kommuner: Boden, Gällivare, Haparanda, Kalix, Kiruna, Luleå och Piteå. Inom kommunerna finns busslinjer som trafikeras av Länstrafiken och som huvudsakligen bygger på kommunernas behov av skolskjutsar, dessa benämns lokala linjer. För närvarande finns 68 linjer.

 

Lite historia

Beslutet om att bilda Länstrafiken i Norrbotten AB togs i september 1979. Huvudkontoret placerades i Överkalix eftersom det är i mitt i länet​ och öppnades 1 juli 1980​. 

1984 påbörjades planerna på att Länstrafiken skulle ta över godshanteringen i länet. ​Idag sköts godshanteringen av Bussgods. Samma år infördes expressbussar längs med norrlandskusten som var en överenskommelse med andra län genom Norrlandskustens trafikförening.​ Vilket är nutidens Norrlandskusten som trafikeras tillsammans med Länstrafiken Västerbotten.

1985 startade en ny form av service till resenärerna, en tidtabellsupplysning via telefon som då fungerade som ett komplement till den vanliga tidtabellen. 

Relaterade länkar

Kontaktuppgifter